Er is nog steeds een grote terughoudendheid van KMO’s, kleine handelaren en zelfstandigen om zich te vestigen op het internet. Blijkt bijvoorbeeld dat slechts driekwart van de Belgische bedrijven een webpagina heeft. Vooral de kleinere en ambachtelijke ondernemingen zouden nog niet optimaal gebruik maken van de opportuniteiten van het internet. In dit artikel worden de voordelen besproken van online aanwezigheid voor bedrijven.

1. Vindbaarheid: uw (potentiële) klanten maken massaal gebruik van het internet

Uit statistieken van internetworldstats blijkt dat 79% van de Belgen aanwezig is op het internet. Op korte termijn zal dit evolueren naar een dekking van 90%. Dit wil onder meer zeggen dat uw doelgroep ook online informatie over u of uw bedrijf kan raadplegen. De klant hoeft daarvoor u niet meer persoonlijk te ontmoeten, e-mailen of bellen. U vergroot automatisch uw actieterrein. Wanneer u zich positioneert op het internet kan bij wijze van spreken de ganse wereld beroep doen op die info.

2. Een website is al marketing/reclame op zich

Een doodgewone website is reeds een vorm van marketing. We kunnen honderden modellen gebruiken om dit aan te tonen, maar laten we één van de basismodellen wat betreft marketing en reclame nemen: het AIDA-model. Het AIDA-model is een model dat deze vier stappen in chronologische volgorde overloopt: Attention, Intrest, Desire, Action. Laten we dit toepassen op een website. Attention of aandacht bekom je reeds wanneer uw website op het internet geplaatst wordt. Mensen geven zoektermen in op Google en op basis van de inhoud van uw website komen ze op uw webstek terecht. Een website verhoogt uw algemene zichtbaarheid van uw bedrijf of merk. De tweede pijler is Intrest of interesse. Dit heeft te maken met verschillende aspecten van uw website. Vooral communicatie en design zijn hier belangrijk. Zijn er bepaalde delen die in het oog springen en zo de interesse van de klant opwekken? Een professioneel design en communicatie die uw doelgroep graag leest helpen hierbij. De derde pijler is Desire of verlangen en een beetje vergelijkbaar met interesse. Wek je door uw website het verlangen naar uw product of dienst op? Denk aan een zeer rustgevende website van een saunazaak. Vervolgens komen we bij Action of actie. U kan via een website een klant laten overgaan tot actie. Met name kan je hem overtuigen een nieuwsbrief te ontvangen, een online offerte aan te vragen, of producten te kopen.

Een website op zich is dus al een goed begin. Door middel van diverse technieken kan je uw website optimaliseren om meer klanten tot de stap ‘Action’ te doen overgaan.

2. Profiteer mee van sociale media

Uit diverse studies blijkt dat de sociale media in Belgie nog steeds aan belang winnen. Zo hebben bijvoorbeeld meer dan drie miljoen Belgen een profiel op facebook. Uit onderzoek blijkt overigens dat ruim een kwart van de KMO’s reeds gebruik maakt van sociale media voor de bedrijfsvoering. Sociale media zijn handig voor contacten, de verbinding met de klant en om professionele informatie in te winnen. Marketeers gebruiken volgens dit artikel sociale media voornamelijk voor meer zichtbaarheid (85%), meer verkeer (63%) en het bouwen van business partnerschappen (56%).
Dat sociale media jezelf dichter bij de klant brengt, is in ieder geval een zekerheid. Maar brengt het ook op? Velen weten het niet. Het artikel “Brengt social media op” werpt dan weer een positief licht. Een interessante invalshoek stelt op zijn beurt dat sociale media niet gaat om return on investment maar om engagement. Je kan jezelf wel inbeelden dat je eigen klanten via sociale media kunnen meedenken over uw zaak, en nieuwe ideeën opwerpen.

Marketeers denken vooral zichtbaarheid te kunnen halen uit sociale media (85%). Daarnaast meer traffic kunnen halen uit sociale media (63%), het bouwen van nieuwe business partnerschappen (56%) en het verbeteren van zoekmachineresultaten (54%). Andere voordelen van SMM zijn volgens de respondenten het genereren van kwalitatieve leads (52%), het helpen verkopen en het sluiten van business deals (48%) en het naar beneden brengen van de marketingkosten (48%). Bron: IT commercie.

Aantal blogs en sociale media in België: in stijgende lijn. Bron: Bvlg

Marketeers zetten sociale media voor KMO’s op de volgende manieren in:
* Twitter (88%)
* Facebook (87%)
* Linkedin (78%)
* Blogs (70%)
* Youtube (46%)

Lees ook: 6 (foute) redenen waarom kmo’s bang zijn van sociale media
en 8 tips voor een goed social media reglement

Waarom zou u dan zoal sociale media gebruiken?

1. Breng beter in kaart wat al gebeurt
2. Steeds meer interactie met de klant
3. Steeds meer communicatie met de klant en de buitenwereld
4. Steeds meer betrokkenheid
5. Helemaal gratis of toch bijna
Bron: qxz.be

Categorieën: VB-nieuws

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.